Scoala de vara Arhipera 2024, editia 12
„Sustenabilitate prin construire comunitară” este tema celei de a 12-a ediții a școlii de vară ArhiPera. În calitate de participanți, putem spune că tot ce a promis (tema) s-a revendicat sub forma unor bagaje imateriale pline de noi principii, soluții, informații și amintiri prețioase. Sustenabilitatea, un hot topic care marchează profesia de arhitect, acțiunea de a construi și comunitatea (ecosistemul uman al zonei), toate au influențat finalul școlii de vară, și anume, materializarea soluțiilor găsite la temele de proiect. Toate au contribuit la concretizarea machetelor, a celor 3 pavilioane și a unei mese care au participat la încărcătura valorii arhitecturale din perimetrul „Casei cu Blazoane”. Sub lumina reflectoarelor, „vedeta” școlii de vară, s-a remarcat piesa lipsă din puzzle-ul de ansamblu al educației copiilor, lipsa locurilor de recreere în aer liber, paradoxal, având în vedere înclinația clară de a petrece mai mult timp afară a celor dintr-un cadru rural. În acest sens, atelierele desfășurate de profesorii invitați împreună cu copiii din Chiojdu reușesc să îmbine utilul cu plăcutul, acestea reprezentând o sursă de inspirație pentru noi, datorită pavilioanelor imaginate de ei și a diverselor doleanțe pe care le-au făcut cunoscute, dar, cu siguranță, au reprezentat un eveniment important și vor rămâne în memoria colectivă a oamenilor din Chiojdu. Experiența Școlii de Vară ArhiPera este una multilaterală care este influențată de mai mulți factori: locația, ospitalitatea oamenilor, activitățile din itinerariul școlii, timpul liber și colegii cu care l-am petrecut.
Activități
La Școala internațională de vară ArhiPera au avut loc trei tipuri de activități principale destinate studenților: un atelier de machetare, sesiuni de prelegeri urmate de discuții deschise și diverse activități referitoare la proiectarea a patru pavilioane destinate elevilor din mediul rural, precum și construirea variantelor finale.
Prelegerile au avut loc zilnic, în general după-amiaza, unde fiecare profesor a contribuit cu una sau mai multe prezentări în limba engleză și care erau precedate de un dialog între cei prezenți.
Primul discurs a aparținut Asociației ArhiPera, care a găzduit Școala de Vară și ne-a invitat să descoperim scopul asociației, construcțiile proiectate de aceasta și temele ce vor fi abordate la școală: arhitectura participativă și impactul asupra comunității, dar și provocările asociate proiectării sustenabile. A doua zi, arh. Willie Vogel (MSc, profesor la TU Delft, Olanda) a susținut prezentarea “Perceptions on the Environment”, vorbind despre demersul Studioului de arhitectură “Inscape” și modalitățile de interpretare a proiectării în Țările de Jos prin referințe la filosofie, ecologie și sustenabilitate. Arh. Viviana Comito (École nationale supérieure d’architecture de Paris-La Villette și UMR Ressources, Franța) cu prelegerea “The endless landscape: Building the connection” explică relația strânsă dintre ecosistem și mediu în raport cu materialele utilizate și procesul de construcție. “Arhitectura mono-material”, prezentată de drd. arh. Silvia Costiuc (UAUIM), cu exemple surprinse prin prisma arhitecturii vernaculare, tratează relevanța unui mediu cultural bogat alături de patrimoniu. În următoarea prelegere “Guerilla Architecture”, dr. arh. Ionuț Laurențiu Dinu (UAUIM) dezvăluie un nou tip de construcție: care nu este proiectată să reziste, ci să rezolve probleme și care, de multe ori, vine în ajutorul comunităților vulnerabile. Arh. Elina Alatalo (Doctorandă și Arhitectă în Politici de Mediu, Universitatea Tampere, Finlanda & Coordonatoare a Interacțiunii pentru Impact Societal în Arhitectura Peisajului, Universitatea Aalto, Finlanda) a susținut 2 prelegeri: prima descria fenomenul de mushrooming drept o rețea benefică pentru comunitățile de co-working, iar a doua descria un proiect personal de sauna rezultat din dorința localnicilor și cu ajutorul acestora. Ultimele prezentări au aparținut lui arh. Sebastiaan Veldhuisen (MSc, TU Delft și Fontys Academy of the Arts, Olanda), prima în care a expus proiectele sale în paralel cu progresul de la student la arhitect, alături de interesul asupra arhitecturii sustenabile – ce devine subiectul principal de discuție în a doua parte, unde are loc un dialog interactiv.
Pornind de la proiectele asociației ArhiPera, reprezentând construcții cu rol public destinate comunităților rurale, am realizat, în echipe de 2-3 studenții, machetele corespunzătoare clădirilor. Deși scopul principal al acestui atelier este de învățare a tehnicilor structurale de proiectare cu lemn, aici am putut asimila informații și despre fiecare proiect în parte, precum partiul sau modul de rezolvare al programului de arhitectură. La această activitate, colaborarea a fost esențială pe tot parcursul, reușind, la final, să dobândim dexteritate în utilizarea lemnului de balsa, dar și atenție la detalii. Pentru a aprofunda înțelegerea structurii de lemn, am avut ocazia să vizităm Centrul Comunitar din Chiojdu, devenind o ocazie unică de a observa îndeaproape un șantier.
Printre cele mai solicitante și captivante activități au fost cele legate de proiectarea și construirea pavilioanelor, care au fost o provocare atât pentru studenți, cât și pentru cadrele didactice. Pornind de la ideile și entuziasmul copiilor din Chiojdu, am putut determina dorințele și nevoile pe care să le integrăm ulterior. În urma unor sesiuni de brainstorming cu profesorii, în care am experimentat diverse soluții și am dezbătut posibile rezolvări, fiecare echipă a început să își dezvolte propunerea. La final, ne-am prezentat ideile prin intermediul unei machete, iar Școala de Vară a continuat cu construirea celor 4 module – prototipul unor spații din curtea școlii pentru petrecerea recreațiilor în aer liber, realizate în timpul Școlii de vară Arhipera de la Chiojdu, 2024.
Dimineața, concomitent cu atelierele de machetare, curtea Casei cu Blazoane a devenit un spațiu dedicat unor ateliere participative cu copiii ce locuiau în zonă. Activitățile propuse au avut drept scop stimularea creativității, consolidarea spiritului de echipă, dar și îmbogățirea cunoștințelor. În acest fel, copiii din mediul rural au avut oportunitatea de a se distra și a învăța împreună cu profesori internaționali, generând amintiri de neuitat.
Timp liber
Deși am avut multe activități educaționale la Școala de Vară, ne-am găsit timp și pentru relaxare. Ne-am apropiat unii de alții, chiar și de profesori, schimbând idei și purtând conversații într-un cadru informal, mai relaxat. Am explorat natura în timpul unei drumeții cu copiii, bucurându-ne alături de cei mici și admirând peisajul.
Serile se terminau cu un meci de fotbal energic pe terenul de fotbal din Chiojdu sau cu jocuri de cărți și povești comice în curtea “Casei cu Blazoane”. Ultima seară a fost una specială, animată de un foc de tabără, cântece, skandenberg și amintiri, devenind un moment în care am reflectat asupra timpului petrecut alături de colegi și profesori.
Colegi și prieteni noi
Școala internațională de Vară ArhiPera are o minunată selecție de participanți, atât profesori, cât și studenți.[1] Procesul de triaj funcționează și aduce împreună studenți pasionați, diverși, deschiși, dar cu interese similare și dispuși să lucreze împreună pentru un scop comun. Chiar de la primul task am început să ne simțim precum o echipă, precum un grup efervescent și dinamic. Esența Școlii de Vară ArhiPera este, în sine, un promotor al discuțiilor, comunicării și al cooperării. Are o atitudine degajată și încurajatoare. Astfel, studenții s-au simțit la fel, iar discuțiile din timpul activităților au reușit să marcheze și timpul liber, deoarece curiozitățile transcend limita dintre cele două. Am primit cu toții multe răspunsuri în aceste 7 zile, însă, cel mai important, am pus multe întrebări. Am învățat cum să punem întrebările potrivite pentru a maximiza esența răspunsurilor.
Școala internațională de Vară ArhiPera a rămas pentru noi un moment de redescoperire – al principiilor din arhitectură, al ideilor și al sinelui, iar noi, studenții, nu am plecat doar cu un palmares de competențe bifate, ci cu sentimentul că am construit ceva mai mare decât noi, datorită echipei unite si a dorinței de a crea durabil pentru oameni și pentru natura.
Școala internațională de vară ArhiPera este organizată de Universitatea de Arhitectură și Urbanism „Ion Mincu” și Asociația ArhiPera, cu sprijinul Uniunii Arhitecților din România. Proiect susținut de Ordinul Arhitecților din România, din timbrul de arhitectură, și The King’s Foundation. Proiect susținut de re:arc institute.
Fotografii Școala de Vară: Asociația ArhiPera (Ioana Samoilă, Silvia Niculae)
Afișul Școlii de Vară ArhiPera: Nichita Herăscu
Text de Alexandra Cărămidă și Diana Lișman
[1] Participanții Școlii de Vară ArhiPera din august 2024:
Studenții UAUIM, anii 1-6: Alexandra Cărămidă, Alina Mirancea, Alexandru Petrache, Antonia Nicolici, Bianca Cheberle, Denisa Iamandi, Diana Lișman, Edelina Ciupagu, Ema Bucur, Gabriel Radu, Maria Oprea, Maria Roxana, Mihai Munteanu, Silvia Niculae, Daniela Roman
Elevii: Ana Răcătej, Denisa Butu, Natalia Drăghici, Teodora Onica, Ștefania Goicea, Maria Păcureanu, Alexia Porceanu, Delia Porceanu, Maia Toader, Toni Jica, Cosmin Lupșa, Alex Tronaru, Daria Rădulea, Tatiana Păcureanu, Victor Pedrescu, Gabi Grijă, Denisa Pipoi, Andra Grigore, Alina Lupșa, Ioana Lepădatu, Georgiana Mușoiu, Daria Tronaru, Iasmina Vasile, Alexandra Măcinic, Daria Pipoi, Teodora Panaitescu, David Pipoiu, Vasile Andrei, David Cuțitei, Luca Cuțitei, Ana Jica, Alesia Tronaru, Vlad Bâcâilă, Alex Bâcâilă, Sergiu Porceanu, Antonia Bitaru, Daria Pipoiu, Diana Hoacă, Alexandru Vizireanu, Simona Uruc, Elena Roman, Teodor Jica, Ianis Măcinic, Ionela Florentina, Anne-Marie Moiseanu, Anastasia Moiseanu, Maria Istrate, Sara Păcureanu, Eduard Bucur, Isabella Bucur, Andrei Munteanu, Gregorio Niculae, Theodor Vizireanu
Tutori: arh. Elina Alatalo (Doctorandă și Arhitectă în Politici de Mediu, Universitatea Tampere, Finlanda & Coordonatoare a Interacțiunii pentru Impact Societal în Arhitectura Peisajului, Universitatea Aalto, Finlanda), arh. Viviana Comito (École nationale supérieure d’architecture de Paris-La Villette și UMR Ressources, Franța), drd. arh. Silvia Costiuc (UAUIM), dr. arh. Ionuț Laurențiu Dinu (UAUIM), arh. Willie Vogel (MSc, profesor la TU Delft, Olanda), doctorandă arh. Irina Scobiola (UAUIM), arh. Sebastiaan Veldhuisen (MSc, TU Delft și Fontys Academy of the Arts, Olanda), arh. Georgiana Elena Ivan, Valentina de Piante (UNATC)
Coordonator: conf. dr. arh. Lorin Niculae (UAUIM)